Czy opłaca się samodzielnie przygotować podobrazie?


podobrazie

Gotowe podobrazia cieszą się dużym wzięciem. To najwygodniejszy i najszybszy sposób pozyskania wysokiej jakości podkładu do malowania farbami olejnymi lub akrylowymi. Z drugiej strony samodzielne przygotowanie podobrazia jest powrotem do tradycji, do korzeni sztuki malarskiej. Przedstawimy korzyści obu rozwiązań.

Zaczniemy od próby przeliczenia kosztów samodzielnego przygotowania podobrazia. Przy okazji zaprezentujemy technologię – z myślą o tych osobach, które zdecydują się na domową produkcję podkładów malarskich.

Jakie materiały i narzędzia są potrzebne do samodzielnego przygotowania podobrazia?


Oto materiały, których będziemy potrzebowali do wykonania podobrazia we własnym zakresie:

  • blejtram – wycięcie precyzyjnie dopasowanych listew, łączonych pod kątem prostym na pióro i wpust, jest trudne – będziemy zmuszeni je kupić lub zamówić w zakładzie stolarskim,
  • płótno – bez trudu nabędziemy na metry surowe lub już zagruntowane płótno malarskie bawełniane lub lniane,
  • klej – przeklejanie płótna jest konieczne, aby stworzyć warstwę nieprzenikliwą dla farby – najprostsze jest użycie żelatyny, ale można zastosować także klej kostny lub klej króliczy,
  • gesso – grunt można przygotować samodzielnie lub kupić gotowe, profesjonalne akrylowe gesso malarskie renomowanej firmy, które gwarantuje doskonałe krycie.

Narzędzia potrzebne do zbicia ramy, naciągnięcia płótna i jego zagruntowania to: szeroki pędzel do przeklejania i gruntowania, młotek drewniany lub gumowy do zbijania blejtramu oraz zszywacz tapicerski do przymocowania płótna do ramy. Proces wykonania polega na złożeniu ramy, naciągnięciu płótna, przeklejenia go, a następnie przynajmniej dwukrotnego zagruntowania.

Zestawienie kosztów podobrazi gotowych i DIY


Kalkulacja, którą przedstawiamy poniżej, powstała w oparciu o założenie, że wszystkie materiały do wykonania podobrazia kupujemy w detalu, że korzystamy wyłącznie z gotowych wyrobów, a nie przygotowujemy samodzielnie gruntu czy listew na blejtram. Na potrzeby kalkulacji wybieramy lniane podobrazie 70×100 cm. Prostokąt o wymiarach 85×115 cm (zapas z każdej strony po około 7,5 cm), czyli blisko 1 metr kwadratowy wysokiej jakości płótna lnianego (o gładkim splocie i gramaturze nie mniejszej niż 300g/m2) to koszt 20-30 zł. Za krosna malarskie o wymiarach 70×100 cm zapłacimy 30-50 zł (zależnie od gatunku drewna oraz grubości i szerokości listew). Gesso nabędziemy za 10-40 zł (zależnie od pojemności opakowania i rodzaju: gesso olejne jest droższe). Mała porcja kleju króliczego lub żelatyny to wydatek nieprzekraczający 10 zł. Do tego szeroki pędzel za 10-20 zł i zszywacz tapicerski za około 50 zł. Młotka można nie liczyć, bo krosno da się złożyć bez narzędzi. Do tego dochodzi nasza praca, ale jej nie wyceniamy. Łatwo policzyć, że koszt materiałów i narzędzi mieści się w przedziale 130-200 zł. Nawet za tę niższą kwotę bez trudu kupimy gotowe podobrazie o wymiarach 70×100 cm.

Zdaniem doradcy ze sklepu z akcesoriami do rękodzieła Loveart rachunek ekonomiczny niemal zawsze wypada na korzyść gotowych podobrazi: – Samodzielne wykonanie jest najmniej opłacalne w przypadku wykonania pojedynczych podobrazi. Przy większych ilościach koszt jednostkowy nieco maleje, ale tylko pod warunkiem, że nie wyceniamy własnej pracy. Wygoda i jakość wykonania niemal zawsze przemawiają za korzystaniem z gotowych podobrazi. Jedynym wyjątkiem mogą być podobrazia o bardzo nietypowych kształtach czy ponadprzeciętnie dużych wymiarach.

Wybór pomiędzy tradycją a wygodą


Najmocniejszym, nieekonomicznym argumentem za samodzielnym wykonaniem podobrazia jest tradycja malarska. Artyści przez wieki samodzielnie tworzyli podobrazia, a przynajmniej nadzorowali ich przygotowanie. Początkowo stosowano podkłady drewniane. Przez całe średniowiecze kwitło malarstwo na desce. Niekiedy na drewnianą bazę naklejano płótno. Jednak nawet takie zabezpieczenie nie zabezpieczało przed pękaniem obrazów o dużych formatach. Odpowiedzią na kłopoty techniczne stały się krosna malarskie, na których można było rozpiąć dowolnej wielkości płótno. Obrazowi nie groziło już pęknięcie. Przy okazji pojawiła się możliwość łatwego transportu obrazów o wielkich formatach: wystarczyło odpiąć płótno od ramy i zrolować je na czas podróży.

Technologia przeklejania, gruntowania, przygotowywania podkładów i farb była często tajemnicą warsztatu poszczególnych artystów. Pełna kontrola nad wszystkimi etapami powstawania obrazu ma w sobie coś magicznego, szczególnie pociągającego dla adeptów sztuki malarskiej. Z kolei doświadczeni artyści są najczęściej bardzo przywiązani do określonych materiałów, które stosują od lat, do których mają zaufanie. W efekcie wybierają samodzielne przygotowanie płótna do malowania, co uniezależnia ich od kaprysów rynku – od pojawiania się i znikania określonych produktów.

Podsumowując: jeżeli opłacalność rozumiemy wyłącznie jako koszt materiałów i czasu pracy, to może się okazać, że własnoręczne przygotowanie podobrazia wymaga sporo trudu, a oszczędności są minimalne. Decyzja o stosowaniu podobrazi gotowych lub wykonanych własnymi rękami to w praktyce wybór pomiędzy komfortem i tradycją. Ocena, która opcja jest korzystniejsza, to sprawa mocno subiektywna – jak wszystko, co dotyczy sztuki i kosztów jej uprawiania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *