RODZAJE REKLAMY TRADYCYJNEJ – DLACZEGO NADAL WARTO?
Nie ulega wątpliwości, że reklama jest bardzo skutecznym sposobem budowania marki oraz jej promocji. Do tego celu można wykorzystywać różne kanały, aby trafiać z daną ofertą do docelowej grupy odbiorców, skłonić ich do skorzystania z niej, wzbudzając zainteresowanie i zaufanie. W dobie Internetu mogłoby się wydawać, że jedynie reklama w sieci ma sens i zapewni najlepszą promocję. Warto jednak do promocji marki wykorzystywać różnorodne możliwości, w tym reklamę tradycyjną, którą wciąż nie traci na znaczeniu, a w niektórych przypadkach będzie najważniejszą formą promocji.
REKLAMA TRADYCYJNA – NIE ODCHODZI DO LAMUSA
O ile dobrze znane reklamy telewizyjne czy radiowe zamiast wzbudzać zainteresowanie swoich odbiorców to nierzadko wywołują jedynie irytację i niechęć, to reklamy drukowane są często bardzo pomocne w promocji danej marki. Na przykład, w restauracjach czy barach, dobrze znane menu (np. w postaci ulotki, broszury czy tablicy, potykacza) jest przecież formą tradycyjnej reklamy, bez której ciężko wyobrazić sobie dobrze prosperujący lokal tego typu.
Oczywiście rozwój technologiczny i upowszechnienie Internetu daje nowe możliwości tworzenia skutecznych kampanii marketingowych, ale nie oznacza to wcale, że reklama tradycyjna odchodzi do lamusa. Wręcz przeciwnie, wciąż jest skutecznym narzędziem promocji wspierającej sprzedaż towarów czy usług. Dlatego nie warto z niej rezygnować. Im więcej kanałów promocji zostanie wykorzystanych, tym reklama będzie bardziej efektywna. Jednak należy pamiętać, że każda strategia marketingowa musi być opracowana pod konkretną markę i określone cele, a przy doborze narzędzi promocji należy bez wątpienia zachować umiar i zdrowy rozsądek.
MATERIAŁY POS – RÓŻNE FORMY I WIELE MOŻLIWOŚCI
Materiały POS (ang. point of sale) są narzędziem reklamy (ang. below the line), która jest stosowana poza środkami masowego przekazu i kierowana w sposób bezpośredni do określonego odbiorcy. Mają one na celu wsparcie sprzedaży bezpośredniej zwykle w miejscu dokonywania zakupów bądź w bliskim jego sąsiedztwie. Do tego typu materiałów zaliczają się wspomniane wizytówki czy restauracyjne menu. Przykładem materiałów POS będą również różnego typu stojaki reklamowe (np. potykacze), standy, shelf-linery czy wobblery, które choćby podczas wyprzedaży (i nie tylko) informują o aktualnych promocjach oraz zachęcają do skorzystania z okazji i zrobienia zakupów.
Materiały POS mogą mieć różne przeznaczenie i być umieszczane w takich miejscach, jak: lada, półka, ściana, sufit, podłoga. Poza tym mogą mieć formę ulotki, broszury, naklejki, kasetonów, jak również w postaci nowoczesnych infokiosków.
MATERIAŁY POS – SKUTECZNE WSPARCIE SPRZEDAŻY BEZPOŚREDNIEJ
Z uwagi na swoją różnorodność materiały POS stanowią doskonałą formę reklamy, która odpowiednio zaprojektowana i rozplanowana przestrzennie będzie skutecznym wsparciem sprzedaży bezpośredniej.
Materiały POS są bardzo prostym i skutecznym narzędziem informacyjnym (np. o cenach produktów/usług, ich walorach, gratisach, rabatach). Ich forma przyciąga uwagę oraz wpływa na emocje potencjalnego klienta.
Na atrakcyjności i skuteczności nie tracą choćby ulotki czy różnego typu broszury. Są doskonałym sposobem na promocję na przykład nowego biznesu, jak również już od dawna prosperującego. Można na nich zamieścić najważniejsze informacje, a na zachętę dołączyć kupon rabatowy. Są świetnym materiałem marketingowym o dużym potencjale. Wystarczy nieco kreatywności by zwykła ulotka stała się doskonałą promocją marki.
WIZYTÓWKI REKLAMOWE
Podobnie jest z wizytówkami, które mogą odbiegać kształtem i stylem od tradycyjnej ich formy, by bardziej intrygować i przyciągać uwagę, ale niezmiennie pozostają idealnym sposobem na prezentację firmy, niezależnie od jej branży. Zawierają najważniejsze informacje do kontaktu, a ich małe rozmiary pozwalają mieć je zawsze pod ręką.
STOJAKI REKLAMOWE
Z kolei na różnego typu targach z pomocą przychodzą stosika promocyjno-degustacyjne czy stojaki (typu display), dzięki którym znacznie łatwiej zaprezentować i zainteresować swoją ofertą potencjalnych klientów niezależnie od branży. Podczas prezentacji czy pokazów wykorzystuje się także materiały POS typu roll-up, a więc kasety ze zwiniętym w środku materiałem reklamowym.
Niezwykle praktyczne są również stojaki – dyspensery, na którym umieszcza się różnego typu foldery reklamowe, ulotki, broszury. Mogą one przybierać formę plastikowych stojaków kaskadowych czy tak zwanej kieszeni. W prosty sposób pomagają zaprezentować ofertę. Przyciągają uwagę i w sposób nienachalny zachęcają do zapoznania się z nią.
Innym rodzajem materiałów POS, powszechnie wykorzystywanych, są na przykład stoppery (często w formie podświetlonego kasetonu LED), toppery, wobblery, czy shelf-linery. Zwiększają one atrakcyjność towarów rozmieszczonych na półkach. Pełnią rolę informacyjno-promocyjną. Są widoczne z daleka i skutecznie przyciągają uwagę. Wywołują w konsumentach poczucie, że towar promowany jest godny uwagi i zachęcają do jego zakupu. Zaś towary umieszczone na topperach zyskuję rangę najlepszych w swoim rodzaju.
NAKLEJKI REKLAMOWE
Warto również w promocji marki wykorzystywać naklejki reklamowe, które są niezwykle prostym i tanim sposobem na zwrócenie uwagi odbiorcy. Naklejki reklamowe mogą przybierać rozmaite formy i mieć różne przeznaczenie. Mogą stanowić doskonały gadżet promocyjny (np. naklejka magnetyczna), a przyklejone na szybie mogą zachęcać do wejścia czy informować o promocji. Zamieszczone na podłodze mogą w ciekawy sposób wskazywać drogę do sklepu, baru, czy kiosku z gazetami.
Naklejki cateringowe z logo firmy będą doskonałym dodatkiem i reklamą zapakowanego jedzenia czy sposobem na oznaczenie rodzaju posiłków przy dostawie dań na cały dzień (np. przy cateringu dietetycznym). Potencjał naklejek reklamowych jest ogromy, ponieważ nowoczesne technologie pozwalają na ich różnorodny druk. Znajdują zastosowanie w różnych branżach. Są prostym i atrakcyjnym wizualnie sposobem promocji towarów czy usług o dużym zasięgu (np. naklejone na samochodzie, plecaku czy teczce).